לבחור את הנכונה

בפוסט הקודם הבנו מהי פלטפורמה (לחיצה כאן תוביל אותך לפוסט הראשון בטרילוגיה)
עכשיו נתקדם ונבין איך לבחור את הפלטפורמה היעילה ביותר עבור העסק שלך.
{הטרילוגיה של הפלטפורמה, חלק 2 מתוך 3}

אתחיל מהסוף:
בסוף הפוסט אולי לא תדעי מהי הפלטפורמה המדויקת עבורך,
אבל כן תדעי מה לבדוק ואיך לבחור אותה.
וגם: יכול להיות שפלטפורמה מסוימת לא מתאימה לעסק שלך כרגע,
אבל בהמשך (כשיהיה לך תקציב גדול יותר/ קהל יעד אחר/ מוצר חדש) היא תהיה מדויקת עבורך.

גם כשבוחרים “רק” פלטפורמה, צריך לחשוב אסטרטגיה.
לא לכולם מתאים פייסבוק. או מודעה בעיתון המקומי.
או אתר. או סרטון וידאו, או טוויטר, או מודעה במגזין הורות או עיצוב הבית, או לפרסם על גב הבמה בדוכן הנואמים של כנס רואי החשבון השנתי באילת. (כל אלו פלטפורמות, דרך אגב)
והכי מכעיס זה להשקיע בבלוג שאף אחד לא קורא, בדף עסקי שלא מתרומם, או באתר לא יעיל.

3

היום, כל דבר יכול לשמש כפלטפורמה. אנשים, ספסלים, לוגואים בתוך כוס קפה, על מדרכה, גלויות, עיתון, SMS, אינסטגרם, פייסבוק, לינקדאין, טוויטר…

הפוסט הזה נכתב כדי לעזור לך לבחור פלטפורמה שתשמש את העסק שלך. לא לשימוש אישי 🙂
אסביר את ההבדל על עצמי כי זה הכי קל:
אני משתמשת באינסטגרם כדי להעלות תמונות ורגעים מהחיים שלי. האם זה נחמד עבור המשפחה והחברים שלי? אני מקווה שכן.
האם זה רלוונטי ומעניין את הלקוחות הפוטנציאליים שלי? אני מניחה שלא.
למה לא? כי אני לא משתמשת בפלטפורמה כדי להדגיש את היתרונות שלי.
אני לא ממחישה את הרעיונות שלי, או העין העיצובית שלי, או הטעם האסתטי שלי.

בהנחה והייתי רוצה לייצר אינסטגרם עסקי, הייתי חושבת על אסטרטגיה (לאיזה קהל יעד אני רוצה להגיע? מה יעניין אותו לראות? איזה דברים אני רוצה להבליט? מה יהיה הסיפור המרכזי שלי?)
לפני כן, אני מניחה שהייתי מבינה מהם חוקי הפלטפורמה ואיך להיות יעילה בהם (לייצר שפה ויזואלית מזוהה, להעלות תמונה או שתיים ביום, לבחור את ההאשטגים המתאימים, לייצר גאנט תוכן ופעילויות מתוזמנות, להוריד אפליקציה שתעזור לי לתכנן את הפיד שלי מבחינה ויזואלית ועוד ועוד)
בקיצור:
פלטפורמה שתשמש את העסק נמדדת באפקטיביות המהלכים.
פלטפורמה שמשמשת לקשר חברתי, נמדדת אם היא עושה לי נעים. (כלומר: לא באמת נמדדת)
הבנו את ההבדל? בואי נצא לדרך.

איך בוחרים פלטפורמה? מה חשוב לדעת או לשאול:
1.למה? מה המטרה או היעד שלך? מה את רוצה להשיג?
כדי לענות על השאלה ‘למה דווקא את הפלטפורמה הזו’, כדאי להגדיר את המטרה. האם את צריכה חשיפה גדולה?
מכירה נקודתית לאירוע מסוים? האם את רוצה להיתפס כמומחית בזכות תוכן או ידע יוצאי דופן?

2. מהו תחום העיסוק שלך?
לכל תחום עיסוק יש פלטפורמות ייחודיות משלהן. חשוב להבין מהם הכלים העומדים לרשותך.
אם את יבואנית מכשור רפואי לרפואת שיניים, כדאי שתשקלי לפרסם בעיתון רופאי השיניים. אם לא, את מתחילה להבין כמה פלטפורמות קיימות? (את רובן, את לא מכירה וגם לא תכירי)

3. מהן החוזקות שלך?
במה את ממש טובה? מה בא לך בקלות? את עוברת מסך טוב? פוטוגנית? את מצלמת מדהים? כותבת נפלא? יש לך נוכחות דיגיטלית? אנשים בד”כ אוהבים את מה שהם טובים בו- ולהפך. אז בואי נשתמש במה שחיובי. הסיבה שאני שואלת מה יש לך בסל, היא שעסקים בתחילת הדרך מעדיפים להשתמש במשאבים שלהם ולחסוך כסף.

4. משאבים/ השקעה-
לכל פלטפורמה צריך להקצות משאבים אחרים. משאבים זה לא רק כסף. זה גם זמן, אנרגיה, רעיונות ועוד ועוד. יש פלטפורמות חינמיות (שגם בהן צריך להשקיע לא מעט) ופלטפורמות שעולות כסף. אבל מה עוד? כמה שעות את צריכה להשקיע בכתיבה, או צילום, או עריכה? כמה שווה שעת עבודה שלך? לפעמים שווה להוציא עבודה החוצה במקום לעשות אותה בעצמך.

5. דיוק-

אל תגידי: נטוורקינג
כן תגידי: קבוצת נטוורקינג של עולם הבנייה באזור השרון
ככל שתדייקי יותר- תצליחי יותר.

4

זיהית את הפלטפורמות בתמונות? יודעת מה ההבדל בין ערוץ שיווקי (פייסבוק) לבין פלטפורמה (פוסט/ תמונה)?

חשוב לזכור:
1. קודם חושבים, אח”כ עושים.
אני תמיד ממליצה להתייעץ עם מישהו אובייקטיבי ולא מישהו שיש לו אינטרס למכור לכם את הפלטפורמה שלו.
הרי ברור שבונה אתרים יגיד לכם שאתם חייבים אתר.
הוא גם יסביר לכם שבזמן האפיון, תחליטו אם האתר יהיה שיווקי או תדמיתי. אבל אולי אתם בכלל לא צריכים אתר?

2. יצירת אסטרטגיה ייחודית עבור כל פלטפורמה.
אסטרטגיית הפייסבוק שלי שונה מאוד מאסטרטגית הבלוג. בכל אחת חשוב לי להיתפס באופן שונה,
וכל אחת מהן פונה ללקוחות שונים. דרך אגב, בדקתן פעם מי קורא יותר? גברים או נשים? האם הנתון הזה לא חשוב, כשעומדים לבחור פלטפורמה? (התשובה, דרך אגב, היא הפוך ממה שאתן חושבות.)

3. תמהיל
כדאי לשלב פלטפורמה מדידה-כזו שתמחיש לכם כמה השקעתם ומה קיבלתם בתמורה.
יועצים רבים ממליצים לפזר סיכונים ולא לשמור את כל הביצים בסל אחד, אבל הניסיון לימד אותי שיש עסקים שפלטפורמה אחת יכולה לחולל בעסק שלהן שינוי משמעותי וששווה להם להעמיק במקום אחד מאשר להתפזר לכל מיני כיוונים.

4. הכי טוב שאפשר
טוב, זו העצה שלי לגבי כל דבר בחיים, אבל הכוונה שלי כאן היא שתכירי את הפלטפורמה שאת פועלת בה. עדיף לפעול כמו שצריך במקום אחד מאשר להתפזר ולעשות עבודה גרועה בהרבה מקומות…

5. החוק אומר ש…
מצד אחד, כן. לכל פלטפורמה יש ‘חוקי שימוש’ משלה. מצד שני- אז מה?
כבר שנים שאומרים לי שבפייסבוק צריכים לכתוב פוסטים קצרים. הפוסטים הכי מצליחים שלי היו ארוכים במיוחד.
אומרים גם שכדאי לפרסם בסופ”ש (אצלי זה לא עובד. באמצע השבוע מגיבים לי הרבה יותר) ועוד ועוד. זו בדיוק הסיבה שכל אחד אומר לך משהו אחר. הדבר היחיד שתמיד עובד הוא לשמור על אותנטיות ולדייק כמה שאפשר.

בפוסט הקרוב והאחרון בטרילוגיה- איך אירה ואני יצרנו פלטפורמה? על מה חשבנו? מה ייחודי בה?
בנתיים עובדות במרץ על שתי ההפקות הקרובות ומחכות לכן בכל הפלטפורמות שלנו (תשובה נכונה מהן הפלטפורמות שלנו, תזכה אתכן בחולצה ותקליט)

אז, מצטערת שאין איזו נוסחא סודית. מבטיחה שאם אמצא אותה- את תהי הראשונה לשמוע על כך.
בנתיים, מזמינה אותך לכתוב בתגובה איזו פלטפורמה הכי יעילה לעסק שלך ולמה.

שיווק זה כיף, כשקודם מבינים ורק אח”כ עושים. מבטיחה לך.

More Articles

Menu